Jak efektywnie pracować w domu?

Praca w domu wymaga dużej samodyscypliny, odpowiednich nawyków i umiejętności organizacyjnych. Oczywiście tego wszystkiego możesz się nauczyć.

Pracowałem w domu przez pięć lat tworząc strony internetowe, budując ministrony zarabiające na programach partnerskich i pisząc treści na zlecenie. Przez ten czas moje podejście do pracy uległo radykalnej zmianie. Jeżeli pracujesz w domu jako copywriter, programista, grafik, zajmujesz się pozycjonowaniem lub inną dziedziną, którą można wykonywać w domu, to poniższe wskazówki będą dla Ciebie bardzo pożyteczne.

1. Twórz poranne rytuały. Stwórz łańcuch czynności, który każdego ranka doprowadzi Cię do rozpoczęcia pracy. Twój łańcuch może wyglądać następująco: pobudka –> zmiana ubrania –> dwie szklanki wody–> ćwiczenia –> śniadanie –> kawa –> praca.

Początkowo zalecam spisanie takiego łańcucha na kartce. Po jakimś czasie będziesz te czynności wykonywać automatycznie. Trzymaj się swojego łańcucha i pamiętaj aby nie sprawdzać skrzynki mailowej i portali społecznościowych. Zacznij od zadania, które jest naprawdę WAŻNE.

2. Ubierz się jak do pracy. Być może marzysz o tym, by pracować cały dzień w piżamie nie ruszając się z łóżka.Nie sądzę by takie działanie sprzyjało produktywności. Pamiętaj, że masz pracować, więc zasłużony odpoczynek zostaw na później. Ubierz się jak do pracy i działaj!

3. Zadbaj o miejsce. Najlepiej by było, gdybyś posiadał osobny pokój TYLKO do pracy. Pamiętaj aby powiadomić domowników, że praca w domu nie oznacza, że jesteś dyspozycyjny. Zamknij drzwi i poproś by nikt Ci nie przeszkadzał przez najbliższe godziny. To ważne ponieważ zostawienie otwartych drzwi komunikuje, że jesteś dostępny. Domownicy będą wchodzić, pytać Cię o różne sprawy zakłócając czynności, które w danej chwili wykonujesz..

Jeżeli nie masz możliwości stworzenia „domowego biura” zorganizuj inne pomieszczenie, w którym będziesz mieć zapewnioną ciszę i spokój. Takie pomieszczenie pomaga przestawić się z myślenia „jestem w domu” na podejście „jestem zajęty”.

4. Stwórz sobie dobre warunki pracy.

  • Miejsce, w którym pracujesz powinno być dobrze oświetlone.
  • Warto zainwestować w dobre krzesło. Ludzki organizm nie jest zbyt dobrze przystosowany do pozycji siedzącej. Jeżeli zależy Ci na zdrowym kręgosłupie, to dobre krzesło jest rzeczą, którą warto nabyć.
  • Na biurku zostaw tylko te przedmioty, których używasz. W chwili gdy piszę ten artykuł na moim stole jest tylko laptop, kartka, długopis i butelka wody mineralnej. Porządek na biurku, to także porządek w umyśle. Im mniej możliwości rozproszenia, tym większa efektywność.

Jeżeli zastosujesz się tylko do tej wskazówki szybko zauważysz wzrost produktywności.

5. Wyznacz ramy czasowe. Praca w domu daje zarówno wiele możliwości jak i zagrożeń. Możesz wykonywać zaplanowane zadania znacznie dłużej niż zaplanowałeś (co często kończy się nocnymi maratonami). Dlatego lepszym rozwiązaniem jest wyznaczenie konkretnych godzin pracy. Osobiście wolę zacząć pracę wcześnie rano. Od godziny 6:00 do 10:00 jestem w stanie zrobić więcej niż przez całą resztę dnia.

Jeżeli zaczynasz pracę w południe, to koniecznie ustal godzinę końcową. Nie siedź przed komputerem do oporu. Postanów sobie, że bez względu na wszystko wyłączysz komputer o 23:00.

6. Czas dla innych. To bardzo ważny punkt. Kończ pracę o wyznaczonej porze i resztę dnia spędź z rodziną. Kiedy spędzasz czas z bliskimi, bądź na 100% tu i teraz. Pozwól sobie na mentalny odpoczynek od pracy, projektów i kolejnych planów 🙂

7. Planuj. Mimo istnienia wielu różnych koncepcji zarządzania czasem, moim zdaniem najlepsze są te, które stawiają na efekt. Skorzystaj z rad Tima Ferrissa i Leo Babauty, którzy proponują, aby dzienna lista zadań zawierała tylko trzy pozycje. To naprawdę działa! Jeżeli wykonasz te trzy czynności szybciej niż przewiduje Twój czas pracy, to świetnie – możesz nadrobić zaległości, albo po prostu mieć więcej wolnego czasu.

Tim Ferriss radzi, aby lista zadań była sporządzona na małej kartce. To zapobiegnie dopisywaniu kolejnych zadań. Przetestowałem ten sposób i rzeczywiście zwykła karteczka bije na głowę nawet najbardziej wymyśle listy to-do dostępne online.

8. Rób przerwy. Praca przy komputerze wciąga niczym chodzenie po bagnach :). Zdaję sobie sprawę z tego, że wykonujesz czynności, od których ciężko się oderwać. Musisz jednak pamiętać o swoim zdrowiu. Co 40 – 50 minut zrób przerwę i na 10 minut odejdź od komputera. Ważne, aby w przerwie nie sprawdzać maila, nie odpisywać na wiadomości, nie czytać portali informacyjnych. Wstań, przejdź się po domu, wykonaj kilka ćwiczeń, wywietrz miejsce pracy, wyjrzyj przez okno i weź kilka głębokich oddechów. Po 10 minutach zacznij ponownie działać.

Po trzech takich cyklach zrób dłuższą przerwę, podczas której udasz się na spacer, zrobisz sobie drzemkę lub posprzątasz otoczenie. Taka dłuższa przerwa sprawi, że wrócisz do pracy z wyższym poziomem energii.

9. Odłącz się od sieci. Jeżeli w pracy zbyt często przeglądasz portale, które pochłaniają Twój czas i nie potrafisz tego powstrzymać, to pracuj offline. Otwórz “Połączenia sieciowe” i wyłącz połączenie z internetem.

Długo nie potrafiłem zdecydować się na ten krok, ale kiedy postanowiłem spróbować wiele się zmieniło. Skoro ja mogłem, to Ty także potrafisz to zrobić. Gdy pilnie potrzebuję coś sprawdzić, zapisuję to na kartce. Wdrażając ten punkt zadawaj sobie pytanie:

„Czy to naprawdę jest niezbędne w tej chwili? Czy wejście na stronę http://twojadres.com naprawdę poprawi jakość mojego życia?”

W 99% przypadków odpowiedź na to pytanie brzmi: NIE 🙂

10. Wyeliminuj inne rozpraszacze. Kiedy pracujesz, to pracuj. Zamknij wszelkie komunikatory, usuń powiadomienie o nowych mailach i wycisz telefon. Pozbycie się tego wszystkiego wymaga dyscypliny, ale gra jest warta świeczki.

11. Pracuj pomimo trudności. W pracy freelancera lub zdalnego pracownika wiele razy może pojawić się uczucie zmęczenia. Zwłaszcza jeżeli nad jakimś projektem siedzi się szczególnie długo. Dobrym zwyczajem jest celowe wydłużanie pracy. Daj sobie jeszcze tylko 15 minut.

Często zdarzało mi się, że ten 15 minutowy rozbieg pozwalał nabrać rozpędu i pracowałem jeszcze kilka godzin. Zmęczenie okazało się chwilowym spadkiem energii.

Pamiętaj, że ludzie sukcesu są nimi dlatego, że potrafili pracować w chwilach największego zmęczenia i zniechęcenia 🙂

12. Czysta kartka i długopis. Podczas pracy po głowie mogą krążyć różne myśli. Trzymaj blisko kartkę i długopis, i zapisuj ważne rzeczy. Być może przypomnisz sobie, że miałeś sprawdzić odjazd pociągu lub cenę jakiegoś towaru na Allegro. Zapisz to, uwolnij głowę od tej myśli i pracuj dalej. Po pracy sprawdzisz rzeczy znajdujące się na kartce.

Wielokrotnie w ciągu dnia wchodziłem do sieci “tylko na 5 minut” i robiły się z tego godziny. Kartka i długopis rozwiązują tę sprawę.

13. Pij wodę. Wypij dwie szklanki wody zaraz po przebudzeniu. Podczas snu organizm się odwadnia, więc warto wyregulować ilość płynów w organizmie. Zadbaj o to, aby woda towarzyszyła Ci przez cały dzień. Woda dodaje energii, wspomaga procesy trawienne, wypłukuje toksyny, reguluje temperaturę ciała i co ciekawe – wspomaga odchudzanie. Powinieneś w ciągu dnia wypić co najmniej 1l niegazowanej wody.

14. Deleguj zadania. Jest wiele osób, które wykonają drobne prace za niewielkie pieniądze. Studenci i uczniowie bardzo chętnie dorobią sobie parę groszy. Możesz zlecać szukanie zdjęć, aktualizację strony www lub wyszukiwanie potencjalnych klientów.. W ten sposób możesz pozbyć się spraw, które niekoniecznie Cię pasjonują (np. sprawy księgowe). Skorzystaj z portali: oferia.plzlecenia.przez.net i koniecznie zapytaj znajomych czy mogą kogoś polecić.

Dzieląc się częścią swoich zysków wyjdziesz na tym lepiej ponieważ będziesz mógł zabrać się za kolejne projekty. Gdyby nie delegowanie zadań osoby takie jak Steve Jobs, Larry Page i Bill Gates nigdy nie osiągnęły by swojej obecnej pozycji.

15. Grupuj zadania. Przejrzyj swoją listę zadań i zobacz, które z nich wymagają wyjścia z domu, a które możesz załatwić od ręki. Zorganizuj swój czas tak, aby zadania wymagające wyjścia rozwiązać za jednym razem. Pozałatwiaj sprawy na uczelni, w urzędach i innych instytucjach, w których odwlekasz swoją wizytę. Podobnie z zadaniami, które wymagają telefonowania.

Mam nadzieję, że podane tutaj wskazówki usprawnią Twoją pracę tak, jak usprawniły moją 🙂

Pozdrawiam i życzę cierpliwości!